FatBike – milloin, mitä, miksi? Paksupyöräisten historia ja miksi fatti?

FATBIKE HISTORIA

Ensimmäiset paksuilla renkailla varustetut

fatti-ammoin

Ammoisten aikojen herrasmiesfatti

pyörät on kehitetty jo 1900 luvun alussa mutta FatBiket, kuten me ne nyt tunnemme, on kehitetty 1980 ja 1990 lukujen vaihteessa.

Fatbiken historiassa kaksi suuntaa tai oikeastaan kaksi tarinaa: Alaska ja New Mexico. 1987 Alaskassa ajettiin ensimmäinen Iditabike kilpailu, jossa ajettiin 200 mailia koirien valjakkouria ja moottorikelkka reittejä. Reitti seurasi Iditarod koiravaljakko kisan reittiä. Reitti piti sisällään melkein kaikkea mahdollista joten isommat renkaat olivat ensimmäisenä pyörien parannus listalla seuraavan vuoden kisaan. Lisää iditarodkilpailusta voit lukea täältä http://iditarodtrailinvitational.com/

Toinen fatbike polku kulkee New Mexicossa, jossa Ray Molina niminen henkilö lähti kehittelemään pyörää, jolla voisi ajaa pehmeillä hiekkadyyneillä. Hänellä oli pyöräretki yritys, jota varten hän kehitteli omia pyörämalliaan. Molina esitteli pyöräänsä vuonna 1999 Interbike pyörämessuilla Mark Gronewaldille, joka valmisti runkoja Alaskassa. Gronewald ja hänen kumppaninsa John Evingson alkoivat rakentaa pyöriä, käyttäen hyödyksi Molinan tekemiä vanteita ja renkaita.

Muita alkuvaiheen fatbikeja olivat normaalit

snowcat2

SnowCat vanteet ja Nokian Extreme nastarenkaat

maastopyörät, joihin oli laitettu SnowCat vanteet. SnowCat vanteet mullistivat aikanaan talvipyöräilyn, koska ne oli mahdollista asentaa lähes kaikkiin maastopyöriin. Muita ratkaisuja oli laittaa kaksi vannetta vierekkäin ja kaksi rengasta vierekkäin.

Ensimmäisen sarjatuotanto fatbiken toi markkinoille Surly, Pugsley mallillaan vuonna 2005. Surly teki ainoastaan runkoja ja haarukoita, jolloin jokainen pystyi kasaamaan itselleen sopivimman kokoonpanon. Seuraava pyörä, joka tuli markkinoille oli, Fatback. Alaskalainen pyörän valmistaja. 2010 Surly ja Salsa toivat markkinoille kokonaiset pyörät ja valmiiden fatbike pyörien vallankumous oli valmis.

MIKSI SINUN PITÄISI OSTAA FATBIKE

Tässä muutamia ajtuksia miksi fatbike on hyvä hankinta.

  1. Voit ajaa kaikkina vuodenaikoina
  2. Esteet? Mitkä esteet? Voit ajaa käytännössä missä tahansa: lumessa, pehmeässä hiekassa, suolla, märällä, kuivalla, juurakossa, polulla, asfaltilla. Jäikö joku sanomatta? Ei haittaa, fatty toimii sielläkin!
  3. Fatbiket ovat mahtavan näköisiä! Myöntäkää vaan, ulkonäöllä on merkitystä, myös pyörien hankinnassa!

    farley-9-8

    Trek Farley 9.8

  4. Seikkailu alkaa kotiovelta! Koska fatbikella voi ajaa missä vain, voit hyvin laajentaa ajomahdollisuuksiasi.
  5. Mukavuus: Koska renkaissa pidetään pieniä paineita ajaminen on äärimmäsien mukavaa. Tätä ei pidä käsittää väärin. Pyörä ei ole täysjousitettu maastopyörä, mutta normaaleilla poluilla, pyörä on todella mukava ajaa.
  6. Vain vähän huollettavaa: koska useimmat fatit ovat jäykkiä, sinun ei tarvitse huolehtia jousituksen huoltamisesta.bontrager_fw_mtb_lookbook37

MIKSI FATBIKELLA AJAMINEN TEKEE SINUSTA PAREMMAN PYÖRÄILIJÄN?

  1. Tasapaino

Isommat renkaat ja hitaammat vauhdit vaativat enemmän huomiota tasapainolta. Erityisesti talvella kun polut voivat olla muutaman kymmenen senttiä leveitä ajamiseen pitää todella keskittyä. Helpommilla reiteillä leveämmät renkaat ovat toisaalta vakaammat ajaa, jolloin ajaminen on helpompaa. Tämä suosii aloittelijoita.

  1. Kehon käyttäminen ajaessa

Useimmiten emme ajattele kehon käyttämistä ajaessa maastopyörällä. Fatilla ajessa kehoa täytyy käyttää enemmän jotta pyörä tottelee kuskia. Erityisesti lumisissa ylämäissä painopisteen siirrolla on paljon merkitystä ajatko mäen ylös vai talutatko. Sama asia tapahtuu lumisissa alamäissä eli kehon painoa siirtämällä voit vaikuttaa paljon ajamiseen. Näitä taitoja voit suoraan siirtää kesällä normaaliin maastopyöräilyyn eli ehkäpä se mahdoton ylämäki ei olekaan enää mahdoton

  1. Voima

Fatit ovat yleisesti painavampia, niissä on enemmän vierintävastusta ja kiekot ja renkaat ovat painavammat. Tarvitset siis enemmän voimaa liikuttaaksesi pyörää eteenpäin. Ja voimaominaisuudet siirtyvät taas luontevasti kesällä maantielle tai maastoon.

  1. Kestävyys

Koska voit ajaa läpi talven, pystyt kehittämään kestävyyttäsi lajinomaisesti. Ei enää ajamattomia talvikuukausia! Koska fateilla harvoin ajetaan kovaa, ne pk lenkitkin ovat oikeasti peruskestävyyslenkkejä, ei pudota kaveri lenkkejä. Fatilla on luvalllista ajaa hhiljaa!

  1. Iloisuus

Fatilla ajaminen on hauskaa. Monet kokeneet maastopyöräilijät, jotka ovat ostaneet fatin, ovat kertoneet löytäneensä maastopyöräilyn uudestaan. Heistä on tullut pikkupoikia ja –tyttöjä uudestaan.tk16_farley_location-8271

Eli fateissa on paljon hyviä ominaisuuksia! Tervetuloa testaamaan Trek Farley fatbiket Parolan Pyörähuoltoon!

Lähteet:

http://www.singletracks.com/blog/mtb-training/5-reasons-fat-biking-can-make-you-a-better-rider/

http://mountainbike.about.com/od/mountainbikeculture/fl/7-Reasons-You-Need-A-Fat-Bike-Now.htm

http://mountainbike.about.com/od/mountainbikeculture/fl/What-Is-Fat-Biking.htm

http://www.icebike.org/fat-tire-bike/

https://en.wikipedia.org/wiki/Fatbike

https://www.adventurecycling.org/resources/blog/a-brief-history-of-fatbikes/

https://fat-bike.com/resources/fat-bike-history/

Mainokset