BikeFit

Bike Fit is marriage between bike and a rider

  1. Mitä on bike fit

Bikefit palvelulla tarkoitetaan pyörän sovittamista ajajan biomekaniikkaan sopivaksi. Bikefit palveluja tarjoavia yrityksiä on jo joitakin mutta laadukkaan bikefitin löytämisessä voi olla työtä. Koitan tässä kertoa omasta mitoitusfilosofiasta ja tavasta tehdä mitoitus asiakkaalle.

  1. Haastattelu

Haastattelun avulla tutustutaan asiakkaaseen, hänen taustoihinsa, tavoitteisiin, mahdollisiin aikaisempiin vammoihin, toiveisiin eli pyrin muodostamaan kokonaiskuvan asiakkaasta. Samalla voidaan hörpätä kupponen kahvia tai muuta virvoketta.

  1. Fyysinen arviointi ja mittaukset.

Fyysisessä arvioinnissa tarkastellaan mitoitukseen liittyviä biomekaanisia asioita. Suomeksi mitataan henkilö. Asiat jotka tulee ottaa huomioon mitoituksessa

  • Jalkaterän koko ja muoto. Vaikuttaa kenkien valintaan ja ajamismukavuuteen. Olen onnistunut jo tähän mennessä helpottamaan usean kuskin jalkavaivoja, valitsemalla paremmin sopivat kengät asiakkaalle.
  • Jalkaterien uloskierto. Vaikuttaa klossin säätöön.
  • Jalkojen suoruus ja polven asento suhteessa reisi- ja sääriluuhun. Vaikuttaa klossin säätöön.
  • Lantion asento: etsitään kehosta mahdollisia asentovirheitä jotka voivat vaikuttaa mitoitukseen tai kertovat lihasepätasapainosta tai muusta kehon virheasennosta. Mikäli tällaisia löytyy, ohjaan aina fysioterapeutille jatkotutkimuksiin.
  • Hartioiden asento ja leveys: sama juttu kuin lantiossa. Lisäksi hartioiden leveys vaikuttaa ohjaustangon valintaan.
  • Istuinluiden leveys. Vaikuttaa satulan leveyden valintaan. Satulan valintaa vaikuttaa moni muukin asia, ei pelkästään lantion leveys. Älä siis valitse satulaa pelkästään leveyden perusteella.
  • Liikkuvuus: liikkuvuus mittaukset ovat erittäin tärkeä osa mitoitusta. Mikäli asennosta tehdään liian syvä ja aggressiivinen suhteessa kuskin liikkuvuuteen, keho vastustaa liikettä ja olemassa olevasta kunnosta ei saada kaikkea irti. Toisaalta jos kuskin liikkuvuus on rajoittunut hän ei pääse syvään ajoasentoon ja ilman vastus kasvaa. Eli jos tavoitteena on ajaa kovaa, venyttele!
  • Lihaskunto: lihaskuntoa mitataan, jotta nähdään, miten hyvin kuski pystyy kannattelemaan omaa kehoaan.

Kuten huomaat, ajajan fyysinen arviointi on todella tärkeää onnistuneen mitoituksen kannalta. Mitoitukset jossa mitataan kehon mittasuhteet ei anna todellista kuvaa kuskista. Tällöin ajoasento voi muodostua aivan vääränlaiseksi. Mitoitus on kokonaisuus, ihan niin kuin ihminenkin

  1. Pyörän säätäminen

Kun kuskista on saatu data irti, on aika lähteä säätämään pyörää saatujen viitearvojen avulla. Mitoitus tehdään nivel kerrallaan, alkaen jaloista. Ihan ensiksi säädetään klossit, ensin ilman pyörää ja vielä pyörän päällä asento tarkistetaan. Seuraavaksi säädetään satulan korkeudella polvikulma oikeaksi. Samalla säädetään satulan etu – takapaikka kuntoon, koska se vaikuttaa polvikulmaan ja päinvastoin. Satulan kulma on säädetty jo ennen kuin kuski on hypännyt pyörän päälle mutta sitä voidaan tarkastaa, kunhan lopullinen ajoasento alkaa hahmottua. Selän kulmaan vaikuttaa kuinka ylhäällä ohjaustanko on suhteessa satulaan. On edullista koittaa hakea syvää ajoasentoa aerodynaamisen edun saamiseksi. Lopuksi katsotaan kannattimen pituus sopivaksi.

  1. Pyörän mittaus

 

Kun ajoasento on saatu sekä kuskia miellyttäväksi tehdään pyörään loppumittaus. Pyörä on myös mitattu ennen mitoituksen aloittamista jotta nähdään miten mitat ovat muuttuneet. Lopuksi asiakas saa raportin tuloksesta.

  1. Huomioita

Mitoitus ei ole koskaan pysyvä olotila. Tämä tarkoittaa sitä että kehomme on jatkuvassa muutoksessa. Tällöin myös mitoituksen on muututtava. Lähtökohta tulee olla se, että pyöräilyn ei tule sattua mihinkään. Usein on järkevää tulla uusinta mitoitukseen esim. jos ajokilometrit lisääntyvät tai liikkuvuus paranee tai heikkenee esim. loukkaantumisen myötä. Mitoituksessa pitää myöskin hyväksyä se tosiasia, että pyörään voi joutua vaihtaan osia ja tästä voi tulla lisäkustannuksia. Vaihtoon voi mennä:

  • Kengät
  • Satula
  • Ohjaustanko
  • Ohjaustangon kannatin
  • Kammet (hyvin harvoin, itse en ole suositellut kampien vaihtoa eri mittaisiin vielä kertaakaan)

Mikäli haluat nauttia pyöräilystä täysillä, ilman pelkoa loukkaantumisesta, tervetuloa Parolan Pyörähuollon bikefittiin. Uusiin tiloihin rakentuu nykyaikainen bikefit studio joka palvelee kaikkia pyöräilijöitä niin kuntoilijoista huippuihin.

Mainokset