Onks tää hyvä? Millainen maastopyörä aloittelijalle

Aina silloin tällöin, kun lukee erilaisia pyöräilyfoorumeita, esille hyppää kysymys: mikä maastopyörä aloittelijalle? Ja netissä on jos jonkin näköistä asiantuntijaa jotka kertovat oman näkemyksensä. Pyörän valinnassa tärkeintä on aina käyttötarkoitus. Niin myös maastopyörän valinnassa. Yksi merkittävä kriteeri on budjetti joka ei koskaan kenelläkään ole riittävä. Oman kokemuksen mukaan ekaksi maastopyöräksi haetaan sitä n. tonnin laitetta. Ja sillä saa tänä päivänä aivan erinomaisen harrastusvälineen.

Ensin kuitenkin käyttötarkoitus. Onko tarkoituksena ajaa helppoja polkuja, metsäauto- ja hiekkateitä vai onko ajatuksena ajaa puhtaasti metsässä poluilla ja haastaa itseään teknisesti ja fyysisesti?

Trek X-Caliber 8. Esimerkki XC-pyörästä. Ovh 949€

Mikäli vastasit ensimmäiseen kyllä olisi ratkaisu 29” kiekoilla varustettu jäykkäperäinen  ns. xc-pyörä. 29” rengas rullaa hyvin kovalla alustalla ja etenee juurakkoisellakin polulla sujuvasti.

Toiseen vastaus on 27,5”+. 27,5+ kiekoilla varustettu ns. trail – maastopyörä on hieman leikkisämpi ja renkaiden isomman ilmatilan ansiosta pyörä antaa enemmän ”anteeksi” kuskin virheitä. Pyörä on myös helpompi ajaa vaikeassa maastossa. Leveiden renkaiden ansiosta pitoa on hieman enemmän kuin 29” renkaissa, jolloin etenemiskyky on hyvä.

Trek Roscoe 8. Esimerkki jäykkäperäisestä trailipyörästä. Ovh 1249€

Geometrialla on myös merkitystä. Xc-tyyppisissä pyörissä keulakulma on hieman jyrkempi, jolloin pyörä vaatii kuskilta enemmän vaikeassa maastossa. Ajovirheet kertaantuvat helposti. Toisaalta helpoilla poluilla ja teillä pyörä etenee vaivattomasti ja nopeasti. Traili geometriassa keulakulma on loivempi ja joustohaarukan joustomatka pidempi jolloin pyörä etenee vaikeassa maastossa vaivattomasti. Loivemmalla keulalla varustettu pyörä on vakampi ajaa alamäkiin

Myös voimansiirrolla on merkitystä. Mikäli haluat ajaa maastossa on ns. 1x voimansiirto hyvä ratkaisu. Kun vaihdevipuja on vain yksi, sinun ei tarvitse miettiä kuin yhtä vaihdevipua: ylämäkeen pienemmälle ja alamäkeen isompaa. Maastossa tilanteet tulevat nopeasti eteen jolloin yksinkertaisuus on valttia. Hiekkateillä ja helpoilla poluilla on enemmän aikaa miettä jolloin etuvaihtajan käyttö on helpompaa. Kahdella eturattaalla saadaan myös hieman laajempi välitysskaala, jos vaikka innostut kaahaamaan.

Pyöriä markkinoidaan mitä moninaisimmin sanankääntein ja monesti kuluttaja on aivan pihalla mitä mikin termi merkitsee. Oleellista on ajokokemus ja huollettavuus. Olen jaotellut asiat kolmeen koriin:

  1. Asiat joilla on oikeasti merkitystä
  2. Asiat joilla on merkitystä, mutta jotka ovat helppoa ja edullista päivittää
  3. Asiat joilla ei ole merkitystä

Asiat joilla on oikeasti merkitystä ovat kalliita komponentteja ja pyörän yleiseen käyttäytymiseen vaikuttavia komponentteja.

  1. Runko on pyörän sydän. Laadukas runko on hyvin tehty, kevyt ja tietenkin kivan näköinen.
  2. Joustohaarukka on pyörän kallein yksittäinen komponentti. N. tonnin pyörissä on turha odottaa vielä kovin hienoja keuloja mutta oleellista on että keulan voi huoltaa, jolloin sen toiminta varmistetaan koko elinkaaren ajan.
  3. Kiekot, vaikuttavat todella palkon ajotuntumaan ja ovat seuraavaksi kallein komponentti pyörässä. Kiekoissa ratkaisevinta on keveys ja kestävyys. Kevyet kiekot kiihtyvät nopeammin ja tekevät ajamisesta miellyttävää. Tietysti huollettavuus on tärkeää myös. Voiko vapaarattaan vaihtaa mikäli se hajoaa? Ovatko navat huollettavat?
  4. Osasarja on kokonaisuus, jossa yksittäisellä komponentilla ei ole isoa merkitystä. Tärkeintä olisi että kokonaisuus on hallittu eikä yksittäinen komponentti nouse muiden yläpuolelle. Myöskään mikään ei saisi olla selkeästi heikompaa kuin kokonaisuus. Monesti keskiölaakerit ovat täysin luokattomia, koska sitä mitä ei näe, ei osaa tarkastaa.

Asiat jotka on helppo päivittää

  1. Satula, ehkäpä tärkein kontaktipiste ja joka aiheuttaa eniten pärinää. Jos satula ei ole mukava niin ajokokemus on ikävä. Satula on onneksi helppo päivittää heti oston yhteydessä. Esim. meiltä Parolan Pyörähuollosta löytyy n. kymmenkunta erilaista satulamallia ja useasta vielä eri leveyksiäkin. Älä siis arkaile koeajon jälkeen sanoa, että satula tuntui huonolta. Siihen voidaan vaikuttaa.
  2. Ohjainkannatin on pieni putkenpätkä, joka kytkee ohjaustangon etuhaarukan kaulaputkeen. Ohjainkannattimen kulmaa, pituutta ja korkeutta muuttamalla voidaan vaikuttaa ajoasentoon huomattavasti. Jos sinusta tuntuu että ajoasento on liian pitkä tai joudut kurottamaan ohjaustankoon, kannatin voidaan vaihtaa lyhyemmäksi. Näin ajoasento saadaan mielyttävämmäksi.
  3. Ohjaustangon muodolla voidaan myös vaikuttaa ajotuntumaan ja ajoasentoon. Tankoja löytyy eri leveyksisiä, erilaisilla taivutuksilla varustettuna. Mikäli vakiotanko tuntuu liian leveältä, sitä voidaan kaventaa. Pyydä siis vaihtoehtoja näytille.
  4. Gripit eli kädensijat. Jälleen pieni, mutta merkittävä yksityiskohta. Grippejä löytyy eripaksuisia ja erimuotoisia ja eri materiaaleista tehtyjä. Ja tietysti eri värisiä. Kokeilemalla selviää mikä toimii Sinulle.
Arvada Comp satula, levydet 128mm, 138mm ja 148mm

Nämä osat vaihtuvat ainakin meillä PPH: ssa ilman eri korvausta saman hintapisteen tuotteisiin. Mahdollisuus on tietysti myös upgreidata hieman parempaan.

Asiat joilla ei ole merkitystä. Tähän tuli vastaus oikeastaan jo edellisessä kappaleessa. Yksittäisellä komponentilla ei ole kokonaisuuden kannalta juurikaan merkitystä. Jos mainoksessa sanotaan että Shimano XT takavaihtaja, kannatta katsoa tarkasti kaikki muut osat pyörästä. Luultavasti iso osa muista komponenteista on kuraa.

Eli, kun olet miettimässä ensimmäisen maastopyörän ostamista mieti seuraavat asiat ennen päätöstä

  1. Budjetti, paljonko sinulla on käytettävissä rahaa
  2. Käyttötarkoitus: helppoa vai haastetta
  3. Keskity kokonaisuuteen, älä yksittäiseen blingbling osaan
  4. Älä anna ensivaikutelman hämätä vaan kerro miltä pyörä tuntui. Asiantunteva myyjä auttaa sinua parantamaan kokemusta.
%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close